Olej roślinny – jaki najbardziej przyda się w kuchni?

Kto nie lubi smaku i zapachu pysznego jedzenia? Jednak, aby odnieść sukces w kuchni, trzeba używać odpowiednich produktów. W poniższym tekście podpowiadamy, co wybrać do smażenia. Olej roślinny, smalec a może masło?

Olej roślinny zdrowy dla organizmu – czy to możliwe?

Nie ma wątpliwości, że olej służy do smażenia wszelkiego rodzaju potraw. Mało kto jednak wie, że nie wszystkie oleje się do tego nadają. Aby jedzenie smażone na oleju było dobre dla naszego organizmu, musi mieć odpowiednią temperaturę dymienia. Im jest wyższa, tym większa odporność na rozkład zawartych w nim kwasów tłuszczowych. Jest to ważne, ponieważ w procesie tym powstają substancje szkodliwe dla zdrowia i mogące powodować raka. Dlatego do smażenia zaleca się stosowanie olejów z najsilniejszymi kwasami. Należą do nich na przykład: olej rzepakowy, smalec, masło klarowane czy oliwa z oliwek.

Na korzyść wybranego oleju roślinnego świadczy obecność kwasów z grupy Omega, szczególnie tych oznaczonych cyframi 3 i 6. Kwasy omega-6 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednak nie może być za dużo. W rzeczywistości prowadzi do stanów zapalnych, chorób układu krążenia, układu odpornościowego, a być może nawet raka. Dlatego ważne jest, aby kwasy tłuszczowe omega-3 miały właściwe proporcje.

Smalec – czy to dobry pomysł?

Kromka chleba ze smalcem jest od wieków tradycyjną potrawą mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej. Tłuszcz wieprzowy jest pożywny i ogólnie dostępny. Dziś jest nieco zapomniany, ale wciąż wiele osób używa go do smażenia. Smalec dobrze komponuje się z mięsami i wzbogaca ich smak. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie jest tak szkodliwy, jak wykazały badania, co nie oznacza, że powinniśmy go stosować do każdego smażonego dania. Lepiej, by unikały go osoby z nadwagą i wrażliwą wątrobą.

Masło – lepszy zamiennik oleju roślinnego?

Masło i margaryna od lat konkurują ze sobą. Naukowcy dyskutują, co jest lepsze i zdrowsze dla naszego organizmu. Najnowsze badania wskazują na masło i właśnie tego powinniśmy używać do smażenia. Istnieją jednak pewne ograniczenia, o których powinieneś wiedzieć. Masło nadaje się do długiego smażenia w bardzo wysokich temperaturach. Korzystniej dla naszego zdrowia będzie, gdy sięgniemy jednak po olej roślinny.

Jakie oleje roślinne mamy do wyboru?

Olej słonecznikowy, olej rzepakowy, oliwa z oliwek– istnieje wiele rodzajów olejów roślinnych, które można wykorzystać w kuchni. Który z nich jest najlepszy? W Polsce najczęściej stosuje się olej słonecznikowy. Nie jest to jednak najlepszy wybór, jakiego możesz dokonać. Niektóre oleje roślinne zawierają szkodliwe związki, dlatego najlepiej je lekko podsmażyć. Na szczęście do wyboru jest wiele innych olejów. Możesz przejrzeć je na stronie jednego z dystrybutorów https://oqema.pl/produkty/branza-kosmetyczna/oleje-roslinne-masla-i-woski-naturalne.

Mówiąc o smażeniu, najlepszym wyborem wydają się nierafinowane oleje roślinne, takie jak olej rzepakowy. Badania pokazują, że spożywanie go nie podnosi poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto ma wysoką temperaturę dymienia i korzystnie wpływa na smak potraw.

You May Also Like

About the Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *